Je hebt het druk, te druk

Ken je dat gevoel? Dat je nog 100 dingen moet doen, maar dat je To-do-list maar niet korter wordt? Of dat je geen To-do-list hebt, maar voelt dat je achter jezelf aan blijft hollen. Je hebt het druk, te druk. Met alle ballen in de lucht houden. Je wilt voldoen aan alle wensen van je kinderen, partner, collega, baas, buurvrouw…Maar…..waar ben jij?

Focus op je lichaam

Voel je je lichaam nog? Waar zit je adem? Waar gaan je gedachten heen? Kun je je focussen op wat je op dat moment doet, of vliegen je gedachten alle kanten op? Denk je aan wat je misschien nog moet doen of aan dat wat je misschien niet goed (genoeg) hebt gedaan? Welkom bij de club. De club van vouwen (veelal moeders) rond de 40 die hoge eisen stellen aan hun omgeving, maar vooral aan zichzelf.

Even stilstaan

Sta even stil. Ga met je aandacht naar je voeten. Zodat je hoofd weer weet waar je voeten naar toe gaan. Of wat je handen aan het doen zijn. En doe dit niet alleen nu, maar juist op die momenten dat je als een kip zonder kop van alles aan het doen bent. Als je je gehaast voelt. Als je bezig bent om met 5 ballen tegelijk te jongleren.

Geen tijd voor? Juist dan! Doe het en voel welk effect het heeft. Pak 10 minuten voor jezelf. Dan kun je daarna met meer innerlijke rust je zaakjes weer oppakken. Geen idee hoe je het aanpakt? Hier volgen drie adviezen wat je in 10 minuten kunt doen.

Ademhalingsoefening

Haal een paar keer diep adem, Adem in door je neus en uit door je mond. Voel de adem in je buik. Zorg dat je ademhaling zakt. Ga niet forceren, laat het gebeuren en observeer of je rustiger wordt. Als je adem rustiger is geworden geniet daar dan van, voordat je weer over gaat tot de orde van de dag.

Bewegen met plezier

Ga bewegen, bijvoorbeeld lopen, dansen, jezelf uitrekken, yoga oefeningen doen. En doe dit met aandacht en plezier. Zet je favoriete muziek erbij op en je wordt vanzelf vrolijk en je komt weer bij jezelf. Ga even helemaal los of doe het juist ingetogen. Gun het jezelf en geniet!

In het moment zijn

Neem een kop koffie of thee en pak je favoriete tijdschrift, boek of krant. Geef jezelf die 10 minuten om op de bank of een lekkere stoel te gaan zitten en even ontspannen te lezen. Of beter nog: laat het lezen achterwege en drink bewust je kopje koffie of thee, zonder verder iets te moeten op dat moment.

Doe wat bij jou past

Als je op deze manier rust pakt, dan krijg je vast veel goede ideeën over hoe je je volgende ten-minutes-break wilt invullen. Ontdek wat bij jou past. Doe het op jouw manier. Zodat je ervaart dat het fijner is als jouw lijf één is. Als jouw hoofd en voeten van elkaar weten wat ze doen.

Pin It on Pinterest

Share This
X